reede, 18. mai 2012

Matk kerge matkavarustusega. Nipid ja soovitused

Kergmatkamine on mugav, kerge ja säästlik. Matkajale tähendab see:
  1. pagasisaalist muretut läbikõndimist, 
  2. kerget seljakotti, 
  3. kiiremat liikumist
  4. säästetud keskkonda, 
  5. pagasipiletitelt ning mittevajalikult varustuselt kokku hoitud raha. 
Täna kirjutan kergmatka varustusest soojas kliimas (Vahemeremaad, Aafrika, Kagu-Aasia jne.) Mida asjakohasema varustuse võtad, mida vähem tarbid ja targemalt puhverdad, seda kergem. Kergus ei peaks siiski tulema mugavuse ja turvalisuse arvelt.
Millest alustan? Pean teadma mis ees ootab. Tavaliselt ma lendan matkapiirkonda ja seepärast kogun infot kõigepealt lennukite kohta:
  • Lennukompanii pagasitingimused. Saan mõõdud ja kaalud. Tean, et pean varustuse sinna sisse mahutama. Otsustan mida kaasa võtta ja mida kohalt osta.
  • Kas, kus ja mis tingimustel tohib telkida.
  • Milline on ilm? Vihm-päike, kuumus-külm, kuiv-niiske, tuuline-tuuletu. Meteo põhjal koostan riietuse, valin telgi, magamiskoti 
  • Rajatingimused. Valin jalanõud
  • Varustuse hankimise võimalused koha peal. Kas ja kust saan koha pealt osta gaas, nuga, tikud, muud vajalikud vidinad?
  • Vesi. Kas teekonnal on võimalik veevarusid täiendada?
  • Toidu hankimise võimalused ja valik kohapeal. Näiteks pole lõunamaades sageli  oakohvi. Juuakse lahustuvat. Alati pole saada pudru lähteaineid jne.
  • Kohapealne transport. Kuidas saada matkarajooni ja tagasi
  • Kohapealne hinnatase. Mida tasub kaasa vedada, mida mitte?
Tulemusest lähtuvalt kavandan matkaplaani, varustuse ja eelarve. Seljakoti kaal ja mõõdud dikteerivad tema sisu ning sellest alustangi varustuse koostamist. Mõned nipid mida järgin.
Seljakott mõõtudega 55x20x40
Lennufirmade nõuete järgi peaks käsipagasi mõõt olema 55x20x40 ja kaal 10 kg, harvem 8 kg. Taolise kerge seljakoti võtangi käsipagasisse. Reisi alustan 10 kilose kotiga ning kohalt hangin toiduained, vee ja kütuse (lisandub 5 kuni 7 kg).
Kohalt hangin selle, mida ei tohi lennukisse võtta
Nii ei pea lennujaamas pagasi kohalejõudmise pärast muretsema. Taoline kott sobitub ka bussi pagasiriiulile. Tihti on oluline, et kott oleks silma all, mitte bussi pagasiruumis.
Sobiv meestekott on näiteks Salomon Revo 45 (1,3 kg, hind 128 €) ja naiste Vaude Cimone 40+8 (2 kg, kaalu lisavad peegel, vile ja vihmakate, 155 €). Vaude on ühes tükis 2 cm võrra mõõdust väljas kuid selle korvab laka eemaldamise võimalus. Laka saab kõhukotina ümber piha tõmmata või päevakotina kasutada.
Matkatelk
Turvanõuete tõttu ei tohi lennuki salongi vaiu ja telgikaari võtta. Kuidas siis päästa telk pagasiruumi sattumast?
Selleks soeta kerge, kaarteta telk, mille püstitamiseks vajad vaid kahte tugipuud. Taolisel mudelil puuduvad kaared ja pingutusvaiad. 2 tugipuud võid sihtpunktis võsast lõigata või äärmisel juhul poest osta. Oma Küprose jalgsimatkal kasutasime telgi toestamiseks teleskoop-harjavarsi (5 €/tk).
Telk harjavartel
 Kasutan 2 kohalist MSR Fast Stash telki mis kaalub vidinateta 1,3 kg ja maksab u 270 €. Kiire püstitus (3-5 min), ühekihiline, kannatab hästi vihma, ruumikas.
Magamiskott
Kasutan Camp Essential 300. See on sulekott mugavustemperatuuriga kuni -1 kraadi. Kaalub 1 kg, maksab u. 170 €. Soojapidavus on soojas kliimas piisav. Üks puudus on - lukk ei käi varbaotsteni lahti, seepärast ei saa kasutada tekina ja öösel kui palav hakkab, peab kotist välja ronima. Eeliseks - kokkusurutult võtab vähe ruumi.
Magamismatt
Thermarest Womans Pro Lite isetäituv õhkmadrats (0,68 kg ja u 100 €). Miks just õhkmadrats? Sest kokkupakituna võtab kordades vähem ruumi kui Z-rest või rullmatt. Miks just naiste oma? Sest sel on jalgade ja seljaosal paksem kiht soojustust. Kaal on küll 40 g meeste omast raskem kuid R näitaja on 4,5 (teistel sarnastel 2,2-3,8). Puuduseks torkeõrnus. Ja teravatest okastest pole lõunamaades puudust! Seega peab telgialuse alati hoolikalt puhastama ja remondikomplekti kaasa võtma.
 Köögivarustus
Alumiiniumist teekann, plastikust lusikad, gaasipõleti (ballooni ja noa soetab sihtpunktist). Muidugi unistaks sellisest priimusest. See kaotaks gaasiballooni ostmise ja elektroonika laadimise mure. Isiklike sööginõude kaasavõtmisega ei peaks liialdama. Peale pikka lennusõitu tahaks/võiks tavaliselt suurema jogurti ära süüa. Jogurtitopsist saab mahuka, kerge nõu näiteks salati või supi jaoks. Pealegi mahuvad 2 sellist topsi täpselt teekannu ja on kerged vedada.
Jogurtitopsist kauss
Fooliumiga tetrapakk hoiab vee jaheda
Kui juhtute olema veini/mahlasõber, siis kuumas kliimas tasub keeratava korgiga tühjad tetrapakendid ära kasutada vee transportimiseks. Võta pakk lahti nii, et sellest jääks nelinurkne kott. Sellist lamedat lähkrit on hea seljakoti võrgus või lakas transportida  Pakid on seest fooliumiga - vesi püsib kauem jahe kui plastikpudelis.
Kinnitusvahendid ja vihmakaitse
Madratsirullid, telgid jmt. saab odavalt, kergelt ja mugavalt kokku tõmmata Tesa istikuteibiga. Selle ühel küljel on takjas ja teisel karv. Mis kinni tõmmatud, see ka püsib ning teip on korduvkasutatav.
Aednikuteibiga kinnitatud madrats
Vihmakaitseks pane seljakoti sisse ehitusprügi jaoks mõeldud paksuseinaline prügikott. Suru asjad sisse ja rulli kotisuu kokku ning kotilakk kinni. Nii märgub ainult seljakoti riie, kuid asjad sees jäävad kuivaks.
Foto, video ja muud vidinad
Möödas on ajad kus matkaja kandis kilosid kaaluvat foto-videovarustust. Kohtmärgistatud HD pilte, videosid ja panoraamfotosid saab teha ka nutitelefoniga. Kui lisada GPS, rajakirjutamise ning päevikupidamise funktsioon, siis saame matkajale möödapääsmatu, kuid kerge, u. 140 g kaaluva eseme. Hea on otsmikulamp, sest pimedaks läheb lõunamaades vara. Alati on asendamatu üks korralik veekindel käekell ning termomeeter.
Üleriided ja matkajalatsid
Kasutan pikkade käistega tehismaterjalist treeningsärke (2-3 tk kaasas). Et käsivarred ära ei põleks ja niiskus seljakoti rihmade alt kiiresti välja pääseks. Puuvillasärgid ajavad hauduma. Jaheduse peletamiseks on kaasas fliis, tuule kaitseks koorik ja vihma vastu keep. Kaela kaitsen õhukese torusalliga.
Matkapüksid
Matkapükstega on probleem, sest vaatamata aastatepikkusele otsingule pole leidnud matkaja vajadusteks kujundatud pükse (vööta, pika seljaosa, traksidega, paljude taskutega hingavast materjalist, äravõetavate sääretorudega, tugevdatud põlvede ja tagumikuga). Kasutan mingit kohandatud varianti.
Jalanõud
Matkasaapaid ei kasuta, vaid matkan matkakingadega. Pahkluu pole küll nii kaitstud, kuid samas ei pea tinapomme järgi lohistama. Laagriõhtuks on kaasas kerged crocsi laadsed sandaalid. Nendega saab ka läbi jõgede sammuda (kui tahad matkakingad kuivaks jätta), kämpingus duši all käia, mererannas patseerida jne. Kasutan Lorpeni jahutavaid sokke.
Peakate
Nokkmüts. Hea kui külgedel ja taga on ka päikesekaitseriie. Kuid selle puudumist saab korvata torusalli või särgiga.
Lõpetuseks
Mõnus on elust mõnu tunda. Ja kui mõistlikult rännata, leiad end õhtul sooja sinise mere äärest, isikliku (riidest) villa ees, küllusliku laua taga, sõpradega päikeseloojangut ära saatmas.

Ning kindlasti saab matkata veel vähema varustusega ja veel säästlikumalt. Kui teil on jagamiseks mingi oma nipp, kirjutage blogi kommentaaridesse. Oleks hea teada ja kasutusele võtta. Kirjutage!

Lugege haakuvaid artikleid
  1. Kuidas end lihtsate vahenditega kuumuse eest kaitsta?
  2. Kerged matkad odavlennuga

2 kommentaari:

  1. BioLite CampStove™ oli küll meeldiv avastus! Hea ülevaatlik artikkel. Tänud! Aleks

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänud sullegi lugemast! Uuendustest matkamises - varustusest, vidinatest, rakendustest, kaartidest, piirkondadest säutsume ka Twitteris http://twitter.com/matkad
      Sama ka Facebookis http://www.facebook.com/pages/Matkad/131308200227608
      Tule vaatama!

      Kustuta