teisipäev, 20. aprill 2010

Võhandu Maraton. Nipid ja trikid algajale

Kolmeaastase Võhandu Maratoni kogemuse juures on nii mõndagi kõrvade vahele kogunenud. Siin mõningaid nippe ja trikke kuidas kuivalt, kiirelt ja turvaliselt läbida need „lõbusad“ 100 km.
Alustuseks üks tragikoomiline lugu. Maratonile eelneval ööl nägin Tamulal juba esimest "talisuplejat". Kogenematu osavõtja soovis rentijalt kiiret alust ja sai ka. Kitsa ühekohalise meresüsta. 3 minutilise proovisõidu järel keeras süst põhja püsti. Sõitja sai Tamula veealust ööelu näha. Seda moodust hindamatut kogemust hankida ei soovita kellelegi: 1000.- osavõtumaks + 800-1000.- paadirent + 1000.- kohalesõit Tallinnast, lähed stardis ümber = hindamatu.
Kui soovid kohta esimese 100 lõpetaja seas, siis siin mõned nipid-trikid maratoniks.



  • Enne maratoni tutvu iseseisvalt Võhandu jõe kiiremate lõikudega (Paidra-Leevi-Reo) või tule Matkajuhi eelsõidule
  • Saa sõbraks oma alusega. Tea juba enne maratonile minekut oma aluse tugevaid ja nõrku külgi – kas ta on stabiilne ja natuke aeglasem või kiire ja kergesti „üle kuudi“ käiv.
  • Vaata üle tehniline olukord, et ei tekiks ootamatusi jõel – tüürinöörid jne.
  • Kahesed paatkonnad – kuidas leppida kokku kes ees, kes taga? Esimene reegel – kogenum taga. Teine reegel – kergema kehakaaluga sügaja ees. PS ! Süstas soovitaks kohti vahetada kui kogemus ja kehakaal on võrdne. Tagumine saab pedaalimisest/tüürimisest jalgu puhata.
  • Söök – võta kaasa banaani, rosinaid, shokolaadi, spordigeeli, spordijooki (1-2 liitrit per face peaks piisama). Söögipunktides kindlasti täienda enda jõuvarusid supiga.
  • Lisavarustus – mida vähem lisaraskust, seda rõõmsam finishinumber. Kohustuslik varustus võta kindlasti kaasa ja telefon hoia ihu ligi ning veekindlalt
  • Soovitus kanuutajatele. Kasuta laiu raftiaere, saad vähem sügada ja lõbusamalt kulgeda. Pluss üks lisa-aer, kanuu külge kinnitatuna.
  • Kuidas tegutseda kärestikel? Kuldreegel – püsi alati jõevooluga paralleelselt, ära lase paati risti! Ära jää vahetult enne kärestiku „seisma“, sest seisev alus kaotab tüürimisvõime. Kanuutajate kuldreeglid – hoia kärestikus aer vees, kui midagi läheb valesti saab kohe korrigeerida. Esimene kallutab ennast kanuu põhja ja tagumine ajab jalad laiali, teoorias kõlab nilbe alatooniga aga töötab 100%. Selline tegevus viib raskuskeskme madalamale ja kanuu muutub stabiilsemaks.
  • Ülevedamise punktides (Paidra, Leevi, Leevaku, Räpina) veeda nii vähe aega kui võimalik, seal on sul kõige suurem võimalus ajas võita või kaotada. Puhata võid ju jõel, vool teeb siis tööd sinu eest.
  • Sõidutempo vali enda alusele vastav ja ühtlane. Ära hakka alguses uhama, seda võid teha lõpus. Aeruta pidevalt ja tee väikeseid 10-20 sekundilisi sirutuspause kätele ja sõrmedele. Kahesel paadil puhake vaheldumisi, üks aerutab ja teine puhkab, ning vastupidi.
  • „Lõikamine“ – Lõigata on võimalik Reo-Leevaku-Räpina lõigul suurevee ajal. See on risk, millega on võimalik võita ja kaotada. Kui jääd jõekääru sirgeks lõikamisel kinni on see juba sinu kaotus, sest siis pead sellest ettevõtmisest loobuma ja tagasi minema alguspunkti kus sa lõikamist alustasid. Kui tõstad jala alusest välja ja vead üle, lõpeb see diskvalifitseerumisega
  • Sõida teistega koos, leia grupp või paatkond kellel on sama liikumistempo mis sinul.
Kohtumiseni järgmisel aastal! Suured kiidusõnad ka korraldajatele Matkajuhi poolt. Tipptasemel korraldustöö:)
Võhandu Maraton 2010 pildid. Tehtud Pille ja Raini kaameraga

5 kommentaari:

  1. Raftiaeru laius on eelis tugevatele. Mõnigi väsib enne lõppu ja siis on laia labidaga kaevamine tõsine piin. Samamoodi võtan ma maratonile veidi lühema varrega mõla kui kanuuralliks.

    Veel oluline asi, mida võiks kanuutajad teada - KUI läheb alus vooluga risti, siis tundub mugavam tüürida "sisekurvist" ja otse loomulikult kaldub siis kanuu voolupoolne serv alla.
    Vooluga risti sattudes hoia kanuud püsti või kalluta kergelt allavoolu küljele. Kui ülesvoolu parras madalaks kallutada, jookseb kanuu hetkega vett täis.
    Ja eelnev on tegelikult tilluke osa suurest soovitusest, mis võiks olla suurelt punaselt kõige esimene: omanda tehnika!

    VastaKustuta
  2. Millal oleks mõtekas kahekohaline süst Võhandu maratoniks broneerida?

    VastaKustuta
  3. Seda võib kohe teha kui otsustate osaleda. Pole probleemi. Millal on viimane aeg broneerimiseks? Paar nädalat enne maratoni. Siis on juba väga ääre peal.

    VastaKustuta
  4. Spordivõhik just ei ole, aga 100km on ikkagi aukartust äratav. Seega milline peaks olema füüsiline ettevalmistus süsta jaoks ja kuidas seda teha?
    Kas süstaga koos renditakse ka päästevest? Kuidas üldse riietuda?

    VastaKustuta
  5. Parim treening aerutamiseks on praegusel ajal suusatamine (klassikalises stiilis). Kui suuski pole nurgast võtta võib ka aega veeta jõusaalis, panna tööle ülakeha lihased. Sõudeergomeeteril rahulikult tõmmates tund või kaks. või kui üldse pole isu välja minna siis lihtsad kätekõverdused ja hantlid aitavad teil ka sammu lähemale finishile jõuda. Maratoni läbimiseks kulub keskeltläbi 11 tundi seega kasulik on teha vastupidavusalasid. Riietuseks võib selga panna vihmakindla jope, müts pähe ja kallipso kindad tulevad suureks abiks või tavalised suusakindad. Kindlasti olgu käes midagi, sest need saavad kogu aeg külma vett ja vilet ka takka otsa :) Varuriideid peaks süsta kaasa võtma

    VastaKustuta