RMK Oandu-Ikla matkatee võlud ja valud. Arvustus

Esimesed 120 km RMK matkateed on läbitud, GPS-iga üles kirjutatud, pildistatud ja kirjeldatud. Peale töötlemist saab tulemusele ligi nii blogis kui ka Matkajuhi kodulehel. Aga enne kui muljed lahtuvad, kogetud võludest ja valudest.


Valud

Kõige valusamalt annab tunda ebapiisav know-how ja kiirustamine. Kui raja metsandus- ja loodusõppe taust (show how) on rahuldav, siis silmnähtavalt lonkab kaardistus, märgistus, rajatrassi kulgemine ja ehitus (know what).

Info ja kaardid

Matkatee on jaotatud 4 etappi ja vastavalt sellele ka kaardid trükitud. Kuna etapid on pikad ja nende kaardile kandmine nõuab suurt mõõtkava, siis tulemus on "maakera" mõõdus. Kuidas matkaja "gloobusel" ärapöördeid ja objekte eristab?
Veel nirumad on lõõtsvoldikud ja mõned A4 kaardid, kus pole võimalik eristada kohanimesidki, muust rääkimata. Kaartidel puuduvad vihjed rajalähedastele majutustele ja vaatamisväärsustele. Tulemus on nörritav - vahendeid on raisatud, keskkonda kulutatud, kuid ootused on täitmata.
Matkaja vajaks topograafilist kaarti mõõtkavas 1:20 000 kuni 1:50 000-le. Usun, et kui selline tehtaks, võiks ta olla tasuline (kohustaks väljaandat korraliku tööd tegema). Seniks kuni kaarti pole, ajab asja paremini ära Keskkonnaameti Põhja-Kõrvemaa Ohepalu kaitstavate alade kaart (1:61 000). Rajaniidi peaks ise peale joonistama.
Oandust kuni Kalmeoja sõlmpunktini paiknevad rajaväravate kõrval copy-paste tekstiga väheinformatiivsed infotahvlid. Infot võiks saada ka tee ääres paiknevate pärandkultuuri objektide kohta (sillad, tõrvaahjud, varemed, vesiveskid, vabrikud jne.)

Pärandkultuuri objektide kohta võiks olla infotahvlid. Nõmmeveski elektrijaam.

Tähistus

Raja alguses puudub info rajamarkeeringu kohta. Alles teekonnal tabame, et tähistus on:
  • punaste täppidega. Kuid peale Aegviidut asendusid need ootamatult lillade täppidega.
  • ja RMK matkatee valgete kilelintidega ümber puude. Segadust külvavad RMK kirjadega kollased kilelehvid (vist metsandusliku otstarbega).
Ei tunne end hästi. Tekib eksimiskartusest tingitud ebalus, sest matkatee kulgeb ka kohalikel õppe- ja loodusradadel, mis samuti on tähistatud täppidega. Mõtled ja kaalud, kas oled õigel teel või keerasid märkamatult mõnele õpperajale.
Ännijärvest edasi ja Viru raba Loksa tee poolsest otsas kuni Liiapeksi teeotsani on segaselt või puudulikult märgistatud rajaosi.  Segavaks osutuvad matkatee lõikumised spordiradadega. Lõikumistel võib näha tõelist märgistussegadikku.
Soovitus markeerimiseks: punaseid-lillasid-rohelisi toone ei näe värvipimedad, keda meeste hulgas on kuni 8%. Seepärast markeeritakse enamus radu Euroopas 2-3 värvi triipudega. Kombineeritakse toone mis on värvipimedatele nähtavad.

Kuhu minna?

Marsruudi atraktiivsus

On ebaühtlane. Varieerub ülipõnevast - igavani ning vajab järelaitamist. On igavaid kruusalõike, samuti kõrvalejäänud vaatamisväärsusi, nagu: Joaveski rippsild ja puitpapi vabrik, Nõmmeveski astangud ja ajaloolise elektrijaama varemed. Õnneks on atraktiivsuse suurendamine võimalik. Näiteks: pikkade sirgete kilomeetrite asemel Aegviidu - Mägede kruusateel võiks rajaniidi suunata Nelijärve kaudu, üle Jänijõe Mägede alla. Samasugused lahendused võiks leida lõigul Napult - Arduni ja enne ning peale Kakerdajat ning veel mõnes kohas.

Igavatel lõikudel venivad kilomeetrid vaevaliselt

Marsruudilõikude pikkused

29 km etappide (näit. Hiieveski parkla - Hirvelaane lõkkekoht) tulemuseks on isetekkeline telkla ja lõkkeplats umbes 22. kilomeetril. Parem oleks ehk lõik lühendada ja lisada üks hooldatav lõkkekoht. Matkaja võib liikuda kergvarustusega (kui ööbib-sööb majutuses), kuid võib kanda ka kuni 20 kg-st seljakotti. Kotis on 3-4 päeva söök, telk, magamiskott, riided, vahetusjalanõud jne.
Juhul kui matkaja peab lõunat, teeb pilti, ronib vaatetorni, korjab marju ja loeb infotahvleid, kujuneb keskmiseks liikumiskiiruseks 2,7-3,2 km/h. 29 kilomeetrise etapi tegemine eeldaks 10 tunnist teelolekut, mis on võimalik, kuid mitte mugav ja igaühele jõukohane.

Parem oleks mõni lõik lühendada, et vältida telkimiskohtade isetekkimist

Matkajate vajadused

Oleks tore kui rajal paikneva RMK looduskeskuse õuelt leiaks veekraani ja laadimispistiku (GPS-i, telefoni, fotoaparaadi jaoks). See kergendaks matkaja seljakotti joogivee ja päikesepaneelide võrra. Ka vaba Wifi võimalus ei teeks paha, sest järjest enam on fotoaparaate, mis laevad pildid üles üle Wifi jne. Praegu saab kõike seda looduskeskuse lahtiolekuajal töötaja käest küsida, kuid väljaspool tööaega...

Jalgratturid

Jalgratturite lubamine (rääkimata kutsumisest) jalgsimatkarajale pole hea otsus. See viga on Hollandis, Saksamaal, Maltal juba läbi tehtud ja kaasajal nähakse vaeva ratturite jalgsiradadelt eemale suunamiseks (harjumused muutuvad aeglaselt). Koormatud matkarataste või sportratturite tekitatud kahjustused soodel ja järsakutel on juba praegu märgatavad. Järgmise hooajal võivad erosioonid veelgi süveneda.
Samuti ei kujuta ette rattagruppe sõitmas Viru, Kõnnu-Suursoo või Kakerdaja raba laudteedel läbisegi jalutavate perede või ekskurseerivate koolilastega.
Sportijad kahjustavad rabasoonikuid ja mäekallakuid

(Matka) Rajatised

Silma hakkab kiirustamise märke. Stardist alates jäävad rajatähised vähehaaval harvemaks, rabasoonikutelt kaovad laudteed, Aegviidu tänavatel puuduvad rajamärgid sootuks, rajamise või remondi ootel on osa treppidest-sildadest (Nõmmeveskil, Tarvasjõel, Harakajärve ääres jne.).

Mõtlemise koht. Kust peaks siis minema?

Võlud

Mis matkatee juures võlub?
  1. Matkatee on pretsedent. Nii pikka rada on ammu oodatud ja loodetavasti avab see uute kaugmatkaradade rajamise laine.
  2. Avab "pehme matkamise" võimalused. Matkatee käikuandmine lähendab meid Euroopa matkatraditsioonidele. Eestlaste traditsioon põhineb radadeta looduses matkamisel. See on vastupidavate, oskuslike, uudishimulike ja vähenõudlike inimeste ala. Matkamine = kaardi järgi liikumine, seljakoti kandmine, lõkkel toidu valmistamine ja telgis magamine. Samas eksisteerib "pehme" segment, kes matkaks tingimusel, et kaarti lugema ei peaks (rada markeeritud). Ja, et ööbida, pesta ja süüa saaks majutuses ning matkata kerge päevakotiga (nn. euroopa traditsioon). 
  3. Matkajate lisandumine. Annab tõuke "pehme matkamise" huvilistele, seeniormatkajatele ja algajatele võimaluse selle tervisliku ja põneva hobiga alustamiseks.
  4. Avarduvad turismivõimalused. Tekib võimalus võõrustada EU matkaturiste.
  5. Seob rajad võrgustikku. Seob kokku olemasolevad loodus- ja õppearajad ning laseb pikemalt-põhjalikumalt piirkonnaga tutvuda.
  6. Puhkekohad saavad sihipärasema kasutuse. Telkimis- ja lõkkekohad muutuvad piknikukohtadest - matkade sõlmpunktideks.
  7. Kaugmatkarajal on jätkusuutlik hooldus. Paljud projektide raames loodud rajad on kadunud hooletusse jätmise tõttu. See omakorda on põhjustatud jätkusuutmatust rahastamisest või omaniku likvideerimisest. RMK puhul tõenäoliselt seda ei juhtu.
  8. Avab maastikulise ja loodusliku vaheldusrikkuse. Parim läbilõige Eesti loodusest
  9. Abivalmis loodusvahid ja looduskeskuste töötajad Oandul ja Aegviidus

Kokkuvõtteks 

Rada pole tegelikult valmis ning kogu avamiskära peale oleks oodanud paremat tulemust. Ehk oleks tark olnud meediasündmus raja valmimiseni edasi lükata.
Kuid teisest küljest pakkus matk võrratu looduskogemuse Põhja-Eesti kaunimates paikades. Tugevuseks võib nimetada suurepäraseid telkimise-, lõkketegemise võimalusi, vaatetorne, looduse vaatamisväärsusi ja maastikke.
Nõrkuseks võib nimetada ebaühtlast valmisolekut, segast markeeringut, halbu kaarte, ebapiisavat rajateavet ning pärandkultuuri infot, samuti rajatrassi suhtelist igavust teekonna II pooles.
Soome ja saksa matkajaid sellele rajale veel ei kutsuks. Kuid kindlasti muutub olukord aasta jooksul paremaks. Märke on, et raja parendamisega tegeletakse.

Kümnest võimalikust annaks praegu 5 punkti

Haakuv: arutelu Matkafoorumis, 
Veel põnevat: 22 päevaga Iklast Oandusse (matkajate blogi)



Kommentaarid

  1. Väga asjalik info, tänud Sulle! Olen seda raja märgistuse muret mitmelt poolt kuulnud. Sest kui isegi sinus tekitab kahtlust, mis siis veel mitte-nii-kogenud tegelastel... Kui voldikut väga põhjalikult uurida, siis leiab sealt heal juhul lause, et rattale sobilik on 2. pool marsruudist.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänan! Rattasõidust kirjutatakse trükistes tõesti ainult riivamisi.
      Probleemi võib tekitada pigem sportratturite innustamine RMK veebis-blogis-suhtlusvõrgustikes. Aruteludes teemad, et kes purustab 23 tunni rekordi jne.
      Kümne sportratturist rekordiüritajaga kohtusime ka meie. Kimasid õhtuhämarikus julgestusauto saatel Kakerdajast Ardu suunas. Oleks halb, kui spordiüritused liiguksid loodusradadele. On ju piisavalt spordiradasid, tähistatud rattaradasid; ka maratone kus ennast proovile panna.

      Kustuta

Postita kommentaar