Otsime Matkajuhile lihtsaid, kaasaegseid, mugavaid, vastupidavaid matkapaate, et kanuumatkad oleks klientidele nauditavad. Teiste kõrval on silma jäänud Tahe Marine toodang. Eesti firma Tahe Marine toodab Aqua kaubamärgi all lihtsaid ja tugevaid süstasid-kanuusid. Need tunduvad soodsad, vastupidavad ja sobivad madalaveelistes/kivistes jõgedes kasutamiseks. Et selles veenduda, küsisime tehaselt testimiseks:
Tahe Marine paadid on polüetüleenist (PE), nina ja ahtriosa katab vahetatav kaitse, keskel on lapseiste ning paatide külgedel on transpordisangad (väga mugav). Sellega kõigi kolme ühisjooned lõpevad. Täpsustuseks veel, et kanuu ja süst Aqua Team on ehitatud samale põhjale. Sellest ka võrdsed mõõdud ja põhjakuju (vt. tabel).
Proovisõit toimus Pühajõel (Võhandu ülemjooksul) oktoobris, nullilähedastel temperatuuridel. Jõgi kitsas, looklev, suhtelisel hea vooluga, kivine. Paaris kohas pidime paadid vettekukkunud puude tõttu ümber tassima.
Katsetajateks olid matkajuhid Merike, Chris, Levo, Keidi ja Tauri. Enne päris sõitu tegime "kuivamaa trenni" - koormasime paadid (st. istusime kolmekesi paati), jäljendasime puude alt "läbivõimlemist". Et teada saada kui palju on ruumi kolmele ning kuidas oleks ruumi keha painutamiseks-liigutamiseks. Paigaldasime kanuu otstesse täispuhutavad kotid mis peaks tagama ümbermineku korral ujuvuse.
Aqua Vega II SOT
Seejärel proovisime paatide tassimist - kas on mugav ja kerge? Ning seejärel asusime "veekatsetele".
Süst Vega SOT II (SOT - "sit-on-top" - sõitja istub avatud tekil) tundus kohe alguses liiga sügavalt vees istuvat ja liiga ebastabiilne. Arvestades, et ees ootas kiirevooluline "kivi - puine" teekond, siis hindasime märjakssaamise riski liiga kõrgeks. Katsetasime igaks juhuks ka üksi sõitmist, kuid siis kerkis Vega nina püsti taevasse ning sõidust ei tulnud siiski midagi välja. Tundus, et Vega sobiks paremini suvisesse randa ja tõstsime ta haagisesse tagasi.
Teekonda jätkasime kanuu ja Aqua Team süstaga.
Kuna Team on ehitatud Avant kanuuga samale põhjale, siis laienevad tallegi hea püstivuse-juhitavuse omadused. Juhtimine tundub nõudvat pisut rohkem jõudu, kuid see võib olla subjektiivne. Kandmine on küljeaasade tõttu mugav, kuidstabiilsem veel võiks olla kui küljeaasade asemel võetaks kasutusele jäigad käepidemed. Samas tundub iste liiga lauge ja plastikuselt libe olevat - tagumik vajub alla ja aeg-ajalt peab keha jalgadega ülespoole lükkama. Võib-olla aitaks istmesse paigaldatud pehmendus. Samuti vajaks iste pisut kõrgendatud seljaosa, et saada seljale parem tugi. Võib-olla jällegi subjektiivne, sest Keidi ja Tarvi hinnangutes see probleem ei kajastunud.
Naljaga pooleks kipub SOT (sit-on-top) süstade põhiprobleem olevat eesti kliima. Sooja aega on juunist poole augustini ning hooajavälisel ajal, ilma teki ning süstapõlle kaitseta sõites:
Samas on Aqua Teamil märgatavad eelised kinniste süstade ja ka kanuude ees:
* Käisime kaalumas ja saime sellise tulemuse. Teistes lahtrites on tehase andmed
Käisime Avant kanuuga üle kaalu ja tulemuseks oli 40 kg. Piir võiks olla 35 kg ja kui võimalik, siis veel vähem. Sellisel tulemusel oleks paadid kergesti käideldavad, kerghaagise teljekoormus jääks piiridesse ning logistika maksumus oleks normis.
Positiivne on, et kanuu parda kõrgus on "Jüri" omast madalam, see võimaldaks haagiseraami madalamaks ehitada. Samuti pakutakse paatidele head värvivalikut
Tahe Marine katsetatud paadid on vastupidi - lihtsalt juhitavad, lisaks: tugevast materjalist, soodsa hinnaga ja nägusate värvidega. Nagu tootetutvustuski ütleb - need on igamehe paadid elu esimese seikluse läbielamiseks. Tõenäoliselt leiavad tootearenduses lahenduse ka need mõned väikesed ettepanekud, mis meil testimise käigus tekkisid.
Igal juhul, suur tänu tehasele testimisvõimaluse eest!
Proovisõit toimus Pühajõel (Võhandu ülemjooksul) oktoobris, nullilähedastel temperatuuridel. Jõgi kitsas, looklev, suhtelisel hea vooluga, kivine. Paaris kohas pidime paadid vettekukkunud puude tõttu ümber tassima.
Katsetajateks olid matkajuhid Merike, Chris, Levo, Keidi ja Tauri. Enne päris sõitu tegime "kuivamaa trenni" - koormasime paadid (st. istusime kolmekesi paati), jäljendasime puude alt "läbivõimlemist". Et teada saada kui palju on ruumi kolmele ning kuidas oleks ruumi keha painutamiseks-liigutamiseks. Paigaldasime kanuu otstesse täispuhutavad kotid mis peaks tagama ümbermineku korral ujuvuse.
Aqua Vega II SOT
Süst Vega SOT II (SOT - "sit-on-top" - sõitja istub avatud tekil) tundus kohe alguses liiga sügavalt vees istuvat ja liiga ebastabiilne. Arvestades, et ees ootas kiirevooluline "kivi - puine" teekond, siis hindasime märjakssaamise riski liiga kõrgeks. Katsetasime igaks juhuks ka üksi sõitmist, kuid siis kerkis Vega nina püsti taevasse ning sõidust ei tulnud siiski midagi välja. Tundus, et Vega sobiks paremini suvisesse randa ja tõstsime ta haagisesse tagasi.
Teekonda jätkasime kanuu ja Aqua Team süstaga.
Kanuu Aqua Avant
...on positiivne üllatus. Kuigi 48 cm lühem, 4 cm kitsam kui seni Matkajuhis kasutatud Tahe Marine "Jüri", rõõmustab see väga hea püstivuse ja juhitavusega. Istumine on mugav, suunamuutmine kerge. Võrreldes Jüriga on kolmandale istujale ruumi vähem ning matkavarustus tuleks ahtrisse, veekindlasse tünni mahutada (tünn ei kuulu kanuu komplekti). Kanuu võiks 5 kg kergem olla ning ujukiruumid võiksid olla sisse ehitatud, sest õhukotid pole profikasutuses hea lahendus. Samuti on paadi sisemuses nurki, nurgataguseid mille tõttu paadi pesemine ja koristamine saab olema aeganõudev. Punutud istmel hakkab tagumik külmetama aga sellest saab üle, kui istumise alla penotükk panna (kui on meeles matkale kaasa võtta).Kanuu Aqua Avant jõel |
Aqua Team süst
Proovisõitu planeerides olime just Aqua Team'i suhtes kõige skeptilisemad. Väga lakooniline, askeetlik süst - meenutas kataloogist vaadates pigem toorikut. Kuid tegelikkus on palju positiivsem, et mitte öelda, üllatav!Kuna Team on ehitatud Avant kanuuga samale põhjale, siis laienevad tallegi hea püstivuse-juhitavuse omadused. Juhtimine tundub nõudvat pisut rohkem jõudu, kuid see võib olla subjektiivne. Kandmine on küljeaasade tõttu mugav, kuidstabiilsem veel võiks olla kui küljeaasade asemel võetaks kasutusele jäigad käepidemed. Samas tundub iste liiga lauge ja plastikuselt libe olevat - tagumik vajub alla ja aeg-ajalt peab keha jalgadega ülespoole lükkama. Võib-olla aitaks istmesse paigaldatud pehmendus. Samuti vajaks iste pisut kõrgendatud seljaosa, et saada seljale parem tugi. Võib-olla jällegi subjektiivne, sest Keidi ja Tarvi hinnangutes see probleem ei kajastunud.
Naljaga pooleks kipub SOT (sit-on-top) süstade põhiprobleem olevat eesti kliima. Sooja aega on juunist poole augustini ning hooajavälisel ajal, ilma teki ning süstapõlle kaitseta sõites:
- tilgub külm vesi aerudelt otse väljasirutatud jalgadele,
- kärestikku läbides viskab vett pardale ja see loksub mõnda aega jalgade ümber, enne kui avade kaudu ära imbub,
- istmesse sattunud vesi aga imbub sõitja püksitagumikku, sest istmes vee äravoolu ava pole,
- vihmasaju korral ei saa kokpitti, süstapõlle alla varjuda
Süst Aqua Team jõe peal |
- Mugav hooldus. Saab survepesuriga pesta, vesi ja mustus voolab välja ilma, et peaks auskari, käsna ja mopiga askeldama
- Mugav paati istumine ja väljumine.
- Puuduvad kuluvad/purunevad detailid. Tüürid, pedaalid, tekinöörid, istmed
- Kiire veele saamine. Ei kulu pedaalide-tüüride seadistamisele aega
- Varustuse mugav paigutus. Varustus on veekindla tünniga kiirelt paigaldatav-eemaldatav
- Kulumiskaitse. Vööri ja ahtri läbikulumise hoiab ära kulumiskaitse
Võrdlustabel
Kanuu Aqua Avant | Süst Aqua Team | Süst Vega SOT II | |
---|---|---|---|
Ruumikus | Ruumikas, ahtris ruum varustuse tünni jaoks. Jalgaderuumi piisavalt, tagumisel aerutajal läheks kitsaks 3. sõitja lisandumisel | Ruumikas, ahtris süvend varustuse tünni jaoks. Keskel lapseiste | Ruumi on parajalt 2-le, lasteiste on ca 8 aastasele. Varustuse saab veekindlas kotis kinnitada ahtrisse |
Püstivus | Väga hea | Väga hea | Vähekogenud sõitjale ebakindel nii üksinda kui ka kahekesi |
Juhitavus | Väga hea | Väga hea. Kuid tundub, et vajab keeramiseks pisut rohkem jõudu | Väga hea |
Sõidumugavus | Hea. Külma puhuks peaks penotüki istumise alla võtma. Pole seljatuge | Hea. Istmesüvendi selga toetav serv võiks olla kõrgem ja istme vajaks pehmendust | Väga hea. Soe ja mugav iste |
Hooldusmugavus. Puhastamine/ pesemine | Rahuldav. Nina ning parraste kuju tõttu on mustuse/vee kättesaamine aeganõudev. Veel keerulisemaks muutub kui ninadesse paigaldada õhkpadjad | Hea. Vee saab välja kallata või avade kaudu välja lasta. Saab pesta survepesuriga | Hea. Vee saab välja kallata/põhjavade kaudu välja lasta. Puhastamine aeganõudvam kurdude ja istmete tõttu. Istmed peaks kuivatama. |
Ujuvus/ohutus | Püsib pinnal kui vööri/ ahtrisse on paigaldatud teisaldatavad õhkpadjad | Väga hea | Väga hea |
Pikkus/laius/raskus | 442/86/40* | 442/86/35-40 | 360/81/28-30 |
* Käisime kaalumas ja saime sellise tulemuse. Teistes lahtrites on tehase andmed
Transportimine. Peale- ja mahatõstmine. Värvid
Nüüd veel väikestest, kuid mitte väheolulistest detailidest. Transpordime paate 10-15 kaupa haagisel. Seega on käsitlusmugavus ja kaal olulised. Lastis haagise kaal ei tohiks ületada teljekoormust, teiseks peavad paadid jõudma inimkäte jõul viiendale riiulile ja alla.Käisime Avant kanuuga üle kaalu ja tulemuseks oli 40 kg. Piir võiks olla 35 kg ja kui võimalik, siis veel vähem. Sellisel tulemusel oleks paadid kergesti käideldavad, kerghaagise teljekoormus jääks piiridesse ning logistika maksumus oleks normis.
Positiivne on, et kanuu parda kõrgus on "Jüri" omast madalam, see võimaldaks haagiseraami madalamaks ehitada. Samuti pakutakse paatidele head värvivalikut
Kokkuvõtteks
Siiani oleme kasutanud klaasplastist kanuusid "Jüri" ja HTP plastikust kinniseid süstasid Prijon Cruiser II. Klaasplast on teadagi kergesti purunev, kaalult raske, kiirelt kuluv ja tülikas parandada. HTP plastikust Prijoni süstad on kerged - 34 kg, vastupidavad, ilmastikukindlad jne. Kuid neil on üks puudus - tüüri keerukas seadistamine. See on ajakulukas ja algajad ei õpigi esimese korraga tüüri kasutama.Tahe Marine katsetatud paadid on vastupidi - lihtsalt juhitavad, lisaks: tugevast materjalist, soodsa hinnaga ja nägusate värvidega. Nagu tootetutvustuski ütleb - need on igamehe paadid elu esimese seikluse läbielamiseks. Tõenäoliselt leiavad tootearenduses lahenduse ka need mõned väikesed ettepanekud, mis meil testimise käigus tekkisid.
Igal juhul, suur tänu tehasele testimisvõimaluse eest!
Filmisime, kleepisime ja laadisime üles kokkuvõtliku video
Kommentaarid
Postita kommentaar